مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

پیدایش و بنیانگذاری کاراته گوجوریو اوکیناوایی Okinawan Goju Ryu

پیدایش و بنیانگذاری کاراته گوجوریو اوکیناوایی

( بطور اختصار )
به قلم شیهان مهدی زاده استاد و بنیان گذار  کاراته گوجوریو اوکیناوایی  در ایران

東恩納 寛量
Okinawan Goju Ryu Karate do Kyokai 
Kanryo Higaonna Sensei

( March 10th, 1853 - December 23, 1917 )



هنر « ناهاته » که &zwj استاد « کانریو هیکااونا » آن را بنیاد نهاد ، اساس و پایه گوجوریو را شکل می دهد . استاد هیکااونا در سال 1853 به دنیا آمد . او که علاقه داشت هنر کمپو چینی را در چین فرا گیرد ، سرانجام پس از تلاش بسیار توانست به بندر فوچین که در آن موقع تنها بندری بود که با اوکیناوا تجارت داشت برود . او 16 سال در آنجا زیر نظر استاد ریوریوکو تعلیم دید . هنگامی که استاد هیکااونا به اوکیناوا باز گشت با پخش شدن اطلاعاتی در باره مهارتهای وی ، پس از مدت کوتاهی آموزش اعضای خانواده سلطنتی را به عهده گرفت . چندی نگذشت که استاد نخستین دوجوی خود را دایر کرد . استاد هیکااونا به خاطر سرعت ، نیرو و قدرت فوق العاده اش بزودی شهرت یافت و هنر وی به اسم ناهاته معروف شد .


宮城長順

Chojun Miyagi Sensei
(April 25,1888 - October 8th, 1953)

اما پایه گذار واقعی گوجوریو را باید استاد « چوجون میاگی » که شاگرد و پیرو استاد هیکااونا بود ، شناخت . او در سن 14 سالگی با استاد هیکااونا آشنا شد و با اتفاق استاد زندگی خود را وقف تکمیل و پیشرفت هنر ناهاته کرد . 13 سال بعد در سال 1917 استاد هیکااونا از دنیا رفت و استاد چوجون میاگی در همان سال به چین رفت تا بتواند ریشه های ناهاته را بیشتر در شهر فوچین ( فوچااو ) کشف کند . استاد چوجون میاگی پس از مدتی به اوکیناوا باز گشت . او مردی با اراده بسیار قوی بود و هر روز در طبیعت تمرینات مختلفی را انجام می داد تا حواس پنجگانه خود را تقویت کند .

در سال 1921 زمانی که امپراتور ژاپن پرنس هیروهیتو از اوکیناوا دیدن می کرد ، استاد میاگی هنر ناهاته را در برابر امپراتور به نمایش گذاشت . در سال 1925 نیز برنامه ای برای پرنس چی چی بو اجرا کرد . استاد چوجون میاگی گسترش ناهاته را نه فقط در ژاپن بلکه در جهان در نظر داشت . بنا بر این هم زمان با معرفی هنر خود به ساختار و سازمان دهی ناهاته نیز می اندیشید و سعی میکرد آنر را بعنوان یک گنج فرهنگی به نسل های آینده در ژاپن و کشورهای دیگر هدیه کند .

در سال 1926 استاد چوجون میاکی باشگاه تحقیقاتی کاراته را در « واکاس چو » بنیاد نهاد . در آنجا سه استاد بزرگ دیگر به نام های « هانا شیرو » « موتوبو » و « مابونی » استاد میاگی را همراهی می کردند . استاد چوجون میاگی هر روز بعد از تمرینات به منظور پرورش و رشد اخلاقی شاگردان ، درباره بشر ، زندگی روز مره و اخلاقیات فرهنگ سامورایی برای آنان سخن رانی می کرد .

در سال 1927 استاد « جیگورو کانو » پایه گذار جودو وقتی که یک نمایش کاتا از استاد چوجون میاگی را دید ، تحت تاثیر قدرت و محتوای پیشرفته تکنیکهای ناهاته قرار گرفت . نفوذ استاد کانو سبب شد استاد چوجون میاگی در مسابقات مهم بودو ژاپن که از طرف دولت حمایت می شد شرکت کند و هنر ناهاته خود را به نمایش عموم گذارد .

در سال 1930 استاد میاگی در مسابقات « بوتوکو _ کای » و در سال 1932 در مسابقات « سای نی بودو » شرکت کرد .

استاد میاگی چندی بعد تصمیم گرفت نامی برای هنرش انتخاب کند ، لذا نام گوجوریو کاراته را انتخاب کرد ، به معنی سخت و نرم که از یک اصل کمپو سنتی چینی گرفته شد . در سال 1933 هنر گوجوریو در انجمن هنرهای رزمی ژاپنی « بوتوکو کای » بطور رسمی به ثبت رسید . در دهه 1930 استاد میاگی ، کاراته دو را به طور فعال به پیش برد تا اینکه در سال 1934 یک روزنامه از هاوایی ، او را به آنجا دعوت کرد تا کاراته را معرفی و کلاسهایی را برای آموزش علاقه مندان بر پا کند .

در سال 1937 « بوتوکو کای » حکم تائیدیه کاتا را به او اعطاء کرد و استاد میاگی همچنان استفاده و بررسی از روشهای علمی ورزش گوجوریو را توسعه داد . در سال 1940 کاتا های « گگسای دای ایچی » و « گگسای دای نی » را با هدف معرفی کاراته و ارتقاء آموزش و پرورش بدنی جوانان ارائه کرد . وی کاتای « تنشو » را هم بوجود آورد که این کاتا به نرمی این هنر در کنار کاتای « سانچین » که به سختی گوجوریو تاکید دارد ، اشاره میکند .

استاد میاگی پس از جنک جهانی دوم و از دست دادن یکی از پسران و همچنین یکی از شاگردان ارشد خود که سبب وقفه ای چند ساله در آموزش ها شد مجددن در سال 1946 تعلیم کاراته را در جزیره مرکزی ژاپن در کانسای ( اوساکا کنونی ) پی گرفت و بعد از بازگشت به اوکیناوا آموزش کاراته را در آکادمی پلیس اوکیناوا و همچنین در حیاط منزلش در « چوبویا » ـ که پسر وی هنوز در این محل زندگی می کند ـ شروع کرد .

استاد میاگی را باید به عنوان پایه گذار گوجوریو کاراته دو شناخت . او از همان ابتدا کاراته را به عنوان یک گنج فرهنگی اوکیناوایی معرفی و تمام زندگی خود را وقف مطالعه ، پیشرفت و انتقال کاراته اوکیناوایی به نسل های آینده کرد . وی در تمام طول عمر ش همواره مورد احترام تمامی استادان هنرهای رزمی در ژاپن قرار داشت و تا امروز نیز همگان استاد میاگی را به عنوان یکی از بزرگترین صاحب نظران و تئوریسینهای کاراته می شناسند .

استاد میاگی نام گوجوریو را از هشت قاعده از کمپو سنتی چینی که در سند « بو بی شی » مطرح می شود ، انتخاب کرد که این هشت قاعده عبارتند از :


ذهن با بهشت و زمین یکی است .
ریتم گردش جسم مانند گردش خورشید و ماه است .
روش دم و باز دم ، سختی و نرمی است .
بر حسب زمان و تغییر عمل کنید .
تکنیکها در غیاب فکر آگاهانه رخ می دهند .
پاها باید به پیش روند ، عقب روند ، جدا شوند و جفت شوند .
چشمها نباید حتی کوچکترین تغییر را از نظر پنهان دارند .
گوشها در تمامی سمتها با دقت و به خوبی می شنوند .

نا گفته نماد که این هشت قاعده ، جوهر هنر رزمی گوجوریو محسوب می شوند و هنر آموز در تمرین می کوشد به عمق این اصول دست یابد .

-------------------------------------------------------




Karate
( IKO. Group & Okinawan Goju Ryu Karate do Kyokai )

Kendo
( AJKF / FIK ) Kendo Fed.

Iaido
( NIR) Japan Iaido Federation (Muso Jigiden Eishin Ryu)

Aikido
( Tomiki Ryu )








To familiarize you with the founding of Shinbukan and its establishment in Iran, a short history is presented.

HISTORY: FIRST DOJO

The concept of founding Shinbukan, which was established in 1978, belongs to Shihan Soleiman Mehdizadeh. He was and is still a student of esteemed and renowned masters such as Master Jun Totsuka for Iaido, Master Nishiyama for Kendo, Master Gonnohiyoe Yamamoto for Karate and Master Yamaguchi for Aikido. In 1978, after months of great efforts and planning, Shihan Mehdizadeh was successful in establishing the first dojo in Tehran. (After the Islamic Revolution, the dojo was moved from its area to the martial arts center of the time and then later to the Shiroodi Sports Complex.

Shihan Mehdizadeh began the instruction of martial arts by first teaching techniques of Kendo and Iaido, the art of Japanese swordsmanship. In 1984, in accordance with the advice of his instructors, Shihan Mehdizadeh decided to reside in Japan, and in 1985, after consulting with his Japanese masters and obtaining their permission, the first official dojo by the name of Shinbukan was founded in Tokyo. Enthusiastic Japanese were the first students to attend Shihan Mehdizadeh`s dojo.

Shihan Mehdizadeh returned to Iran and moved Shinbukan`s main office to Tehran, changing the Tokyo dojo to a branch office which continues to be active even now.

Because of Shihan`s devotion and efforts, Shinbukan is today a member of All Japan Kendo Federation ( AJKF ) and the sole contact of International Kendo Federation (FIK) in Iran, a member of Japan Iaido Federation (NIR), a member of All Japan Karate Federation (AJKF), and a member of the Japan Aikido Federation (Tomiki Ryu style). Also, Shinbukan is extremely active in Iran under the supervision of the Iran Karate do Federation and Iran Marital Art Federation.

Shinbukan dojos are currently expanding throughout Iranian provinces and most of their major cities.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد