مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

چگونه زمان واکنش را در ورزش های رزمی توسعه دهیم

چگونه زمان واکنش  را در ورزش های رزمی توسعه دهیم


نویسنده: غلامرضا بزرگمهر

 

Key Words: Reaction Time, Reflex  

1- مقدمه:


آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که کسی به طور غیر منتظره‌ توپی را به سمت شما پرتاب ‌کند، و یا در مبارزه ضربه ای غیر منتظره به سر شما روانه گردد؟ واکنش شما در این وضعیت چه بوده است؟

در دنیای ورزش های رزمی، سرعت واکنش، همه چیز است. حمله و دفاع مشابه هر حرکت دیگری به واکنش‌ها بستگی دارد. این توانایی واکنش در یک صدم ثانیه است که شما را به یک مبارز حرفه‌ای موفق تبدیل می کند. اکثر حرکات رزمی پیچیده و نیازمند به هماهنگی عصب و عضله ی بالا دارند، با گذشت زمان و در صورت ممارست زیاد، این حرکات پیچیده به سهولت حرکات عادی می شوند. چه اتفاقی می افتد که به این آسانی این کارها را انجام میدهید و صدها عضله ی شما اینهمه هماهنگ و بدون مشکل همکاری میکنند؟ پاسخ در یک راز ساده است..... "زمان واکنش".

عضلات ما دارای حافظه است و حرکاتی را که با تکرار به اصطلاح به سطح مهارت میرسند در خود حفظ میکنند و بدون احتیاج به دستور از مغز آنها را به صورت متوالی و صحیح تکرار میکنند.

براستی برای انجام یک واکنش سریع چه زمانی  نیاز است؟ آیا این یک واکنش ارادای است یا غیر ارادی؟ چه بخشی از بدن مسئول این واکنش است؟ این واکنش ها ذاتی (ژنتیکی) هستند یا با تمرین می توان آنها را توسعه داد؟

  ادامه مطلب ...