مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مشکلات مهدی عموزاده سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته امارات

مصائب سرمربی ایرانی تیم ملی کاراته امارات!

کاپیتان اسبق تیم ملی ایران و قهرمان کاراته آسیا که حدو سه سال و نیم است هدایت تیم‌های ملی امارات را برعهده دارد معتقد است که اگر مسئولان به توانایی مربیان جوان اعتماد کنند و به آنان فرصت دهند کاراته ایران می‌تواند در مسابقات جهانی فرانسه نتیجه خوبی کسب کند.

مهدی عموزاده اظهار کرد: اینها که می‌گویم نظر شخصی‌ام است چرا که معتقدم هر نظری می‌تواند به ارتقاء سطح کاراته ایران کمک کند. کاراته ایران مربیان خوب و جوانی دارد که در عین جوانی تجربه بسیار خوبی دارند. در این بخش باید بیشتر به جوانان بها بدهیم و آنها را قبول داشته باشیم و اگر به آنها اختیار بدهیم می‌توانیم در مسابقات قهرمانی جهان در فرانسه نتیجه خوبی بگیریم.


وی در پاسخ به این سوال که چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید که کاراته ایران در مسابقات جهانی فرانسه نتیجه بهتری کسب کند، افزود: اثر سیستم تمرین ورزشکاران اصلاح شود و کاراته‌کاران را در مسابقات کارته‌وان(لیگ جهانی) شرکت دهیم که در حالت مسابقه باشند. در این وضعیت شرایطمان بهتر می‌شود. در کاراته امروز جهان اصل فشار و کسب نتیجه دیگر تمام شده و باید شیوه کار ما تمرین، علم و نتیجه شود. فشار زیاد آوردن روی یک ورزشکار دیگر نتیجه نمی‌دهد.

کاپیتان اسبق تیم ملی کاراته ایران در مورد وضعیت کاراته‌کاران ایران و قیاس آنها با کاراته‌کاران قدیمی گفت: در کاراته هم بازیکنانی داریم که سطح مدال‌آوری‌شان مشخص شده. بعضی از آنها تنها در آسیا نتیجه می‌گیرند و برخی دیگر در جهان بهتر کار می‌کنند. اگر مربی، آن بازیکن بزرگی که می‌تواند در مسابقات جهانی نتیجه بگیرد را انتخاب کند، می‌تواند پاسخگو باشد. البته ممکن است آن بازیکن در داخل نتواند نتیجه خیلی خوبی بگیرد اما باید به عقیده آن مربی احترام گذاشت. در ایران تعداد خوبی کاراته‌کارانی داریم که در سطح جهانی باشند و در مسابقات مهم نتیجه خوبی کسب کنند.

وی ادامه داد: در کاراته ایران مربیان خوب و فنی زیادی داریم اما کمبود فنی که در سالهای اخیر به وجود آمده با حضور در مسابقات کاراته‌کاران ما حل می‌شود. کمبودی که کاراته ایران در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان دچار آن شد این بود که در مسابقات کاراته‌وان اندونزی نتیجه خوبی گرفته بودیم. با آن نتایج در اندونزی جو سنگینی روی کاراته ایران بوجود آمد که ما بهترین نتایج را گرفته‌ایم و بهترین تیم هستیم که همین برای کاراته ما در ازبکستان مشکل‌ساز شد.

مهدی عموزاده در پاسخ به این سوال که کاراته ایران نسبت به گذشته چه تغییری کرده و آیا بهتر شده یا پسرفت داشته است؟ گفت: کاراته ایران همیشه از لحاظ پتانسیل ورزشکاران و مربیان در سطح خوبی بوده ولی آن طور که باید رشد نداشتیم. در صحبت‌هایی که با مربیان کشورهای دیگر داشتیم آنها اعتقاد داشتند که کاراته ایران تنزل کرده است. این تنزل به خاطر تغییرات پی در پی مدیریتها بوده که اجازه نداده است مدیران برنامه‌های خود را اجرا کنند. اینکه یک مدیر نمی‌داند که چقدر زمان دارد تا کارهایش را اجرا کند، خوب نیست. این تغییر مدیریت‌ها ضربه زیادی به کاراته ایران زده که امیدواریم در این‌دوره با فرصت دادن به مدیر بتوانیم نتیجه بهتری بگیریم.

قهرمان سابق کاراته آسیا یادآور شد: اگر روزی کاراته ایران در مسابقات قهرمانی جهان در فنلاند نتیجه خوبی گرفت به خاطر این بود که ناظریان در آن زمان 10 ـ 12 سال بستر خوب و آرامی را فراهم کرده بود و کاراته ایران در این مدت از حواشی دور بود. اکنون برای موفقیت در پاریس هم باید چنین برنامه‌ای داشته باشیم و این بستر فراهم شود.

کاپیتان اسبق تیم ملی کاراته در پاسخ به این سوال که نایب قهرمانی آسیا در ازبکستان در بخش مجموع آیا نتیجه خوبی است؟ اظهار کرد: وقتی نگاهی به گذشته بیندازیم می‌بینیم که همیشه تعداد مدالهای ما بیشتر از تعداد مدالهایی بود که در ازبکستان به دست آوردیم. البته نباید از این مساله غافل شویم که ترکیب تیم ملی تغییرات زیادی کرده بود و 80 درصد تغییرات داشت.

وی در مورد طرح فدراسیون کاراته در مورد اداره شیوه ملی با هر مربی در یک وزن و ارزیابی‌اش از این طرح در مسابقات آسیایی ازبکستان افزود: هر فدراسیون بر اساس برنامه و هدفی که دارد ایده‌ای را در نظر می‌گیرد و در مورد این طرح هم اگر برنامه و هدف خوبی بود که تصمیم نمی‌گرفتند آن را عوض کنند و تعداد مربیان را کم کنند.

قهرمان کاراته آسیا گفت: اگر تعداد این مربیان را برای مسابقات جهانی کم کرده‌اند باید ببینیم که این مربیان تا چه حد تصمیم‌گیرنده هستند. به طور مثال اگر 6 مربی در راس تیم ملی باشند ولی تصمیم‌گیرنده نباشند فرقی نمی‌کند که باشند. برخلاف آن، این می‌شود که دو مربی باشند ولی تصمیم‌گیر باشند. اگر اختیار و مسئولیت را به مربیان بدهیم و از آنها پاسخ بخواهیم، می‌توانیم نتیجه بگیرم.

سرمربی تیم های ملی کاراته امارات در مورد فعالیتش در این کشور گفت: سه سال و نیم است که کارم را در امارات شروع کرده‌ام و همه چیز خوب است اما از لحاظ کمیتی مشکل زیادی داریم. در امارات نمی‌شود روی یک بازیکن زیاد سرمایه‌گذاری کرد چرا که نمی‌دانی آن بازیکن آیا تا دو ماه دیگر در اختیار تو است که در تیم از او استفاده کنی یا اینکه دیگر کاراته‌ کار نخواهد کرد.

وی اظهار کرد: آن زمان که کارم را در امارات شروع کردم میانگین سنی تیم ملی آنها 29 تا 32 سال بود و مجبور بودم تا برخی از آن پا به سن گذاشته‌ها را کنار بگذارم و برخی جوانان را جایگزین کنم. می‌دانستم که با آن نفرات نتیجه نمی‌گرفتم بنابراین روی نوجوان و جوانان سرمایه‌گذاری کردم.

عموزاده یادآور شد: کاراته‌کارانی که اکنون در تیم ملی امارات هستند را از صفر به اینجا رسانده‌ام که می‌توانند در مسابقات آسیایی یک یا دو مسابقه را ببرند. این موفقیت در حالی به دست می‌آید که کاراته‌کاران امارات در سالهای قبل در همان دور اول می‌باختند و حذف می‌شدند. در کاراته امارات اگر بتوانم یک کاراته‌کار را به جایی برسانم که مدال برنز بگیرد شاهکار کرده‌ام.

وی گفت: در امارات شاید تعداد کاراته‌کاران به سختی به 100 نفر برسد که آنها هم کاربلد نیستند! مربیانی که از سالهای قبل هم در این کشور فعال هستند علم‌شان مربوط به 10 ـ 15 سال قبل می‌شود و فنی و به روز نیستند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد