مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

ورزش و آرتریت

ورزش و آرتریت 


بالا رفتن سن با آغاز انواع و اقسام بیماری های همراه است؛ اما با رعایت نکات بهداشتی و روانی می توان دوران سالمندی بهتری داشت. بیماری آرتریت یا التهاب مفاصل از شایع ترین بیماری هایی است که افراد با آن روبه رو هستند. در صورتی که دچار درد مفاصل و احیاناً التهاب آنها هستید، ورزش می تواند به شما کمک کند. شاید باور کردن آن مشکل باشد، اما کارشناسان معتقدند حرکات مفاصل، درد آنها را تخفیف می دهد، چرا که ورزش کردن باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل می شود و در نتیجه تنش مفاصل را کاهش می دهد. ورزش باعث خواب بهتر نیز می شود و در عین حال وزن را کنترل می کند و انرژی بیشتری به شما می دهد. علاوه بر تخفیف دردهای ناشی از آرتریت، ورزش می تواند سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت، استئوپروز (پوکی استخوان) و ناراحتی های قلبی را کاهش دهد. ولی به خاطر داشته باشید اگر به تازگی تصمیم به ورزش کردن گرفته اید، به آرامی شروع کنید و هرگز عجله نکنید. آرتریت یک واژه ی کلی به مفهوم التهاب مفاصل است که در بیش از 100 بیماری مفصلی روی می دهد و شامل وضعیتی است که موجب درد، سفتی و خشکی مفصل شده و در مفصل و بافت همبند اطراف آن تورم ایجاد می گردد.


این بیماری، بیماری شایعی است و از هر هفت نفر یک نفر در هر سنی گرفتار می شود. آرتریت می تواند بافت های حمایت کننده ی مفاصل شامل عضلات، تاندن ها، لیگامان ها و سایر بخش های بدن را تضعیف کرده و وضعیت را بدتر کند. برای این مشکل درمان های طبی وجود دارند، اما برنامه ی ورزشی مناسب نیز می تواند درد و خستگی را کنترل و از ساختار مفصل و فعالیت آن محافظت کند. اگر بدانید التهاب مفصل تان از چه نوع است و چه علائمی دارید، با کمک پزشک و فیزیوتراپیست می توانید برنامه ی ورزشی متعادلی طراحی کنید و اثرات مخرب التهاب مفاصل را کاهش و سلامت عمومی خود را افزایش دهید. خشکی مفاصل، درد و تورمی که در اثر التهاب در مفاصل ایجاد می شود، می تواند به شدت محدوده ی حرکات مفصلی را کاهش دهد. اجتناب از فعالیت فیزیکی به علت درد و ناراحتی منجر به کاهش شدید حجم عضلانی و افزایش وزن می شود. ورزش به عنوان بخشی از درمان، تحرک مفاصل، نیروی عضلانی و توانایی فیزیکی بدن را افزایش می دهد و کمک می کند فرد وزن مناسب خود را حفظ کند.

فواید ورزش در التهاب مفاصل:

* علائم بیماری را تخفیف می دهد
* از تخریب بیشتر مفاصل جلوگیری می کند
* حرکت طبیعی مفاصل را حفظ می کند
* انعطاف پذیری و نیروی عضلانی را افزایش می دهد
* وزن را کنترل کرده و فشار وارد شده به مفاصل را کاهش می دهد
* بافت غضروف و استخوان را قوی و سالم نگه می دارد
* وضعیت استقامتی بدن و سیستم قلبی ـ عروقی را بهبود می بخشد

نرمش برای افزایش محدوده ی حرکتی:

افرادی که مبتلا به التهاب مفاصل هستند، به خصوص در مراحل اولیه ی بیماری، برای کاهش درد مفاصل درگیر مخصوصا زانو، دست ها و انگشتان را در حالت خمیده نگه می دارند تا راحت تر باشند. این کار اگر چه اوایل موجب تخفیف درد می شود، اما نگه داشتن مفاصل در چنین حالتی به مدت طولانی موجب خشک شدن مفصل و مانع فعالیت های روزانه می شود. نرمش های کششی و انعطاف پذیری به حفظ فعالیت طبیعی مفاصل کمک می کنند. کشش ملایم و خم کردن مفاصل به صورت کنترل شده، تا حدی که به راحتی حرکت کنند، موجب افزایش توانایی حرکتی مفاصل می شود. پزشک با فیزیوتراپیست می تواند نرمش های مناسب را برای انگشتان، شانه ها، پشت، گردن، لگن، زانوها و مچ پیشنهاد کند.

نرمش های تقویت کننده:

عضلات قوی مفصل های ضعیف را پایدار و از تخریب بیشتر آنها جلوگیری می کنند. برنامه ی تقویتی مناسب باید جزئی از برنامه ی درمانی باشد تا بافت عضلانی حمایت کننده را بدون تأثیر مخرب بر مفاصل حفظ کند یا افزایش دهد.

با درد چه کنیم؟

افرادی که به التهاب مفاصل مبتلا هستند، به علت ایجاد درد از ورزش کردن اجتناب می کنند. ورزش های ایزومتریک برای این طراحی شده اند که بدون اینکه مفاصل درگیر، حرکت داشته باشند، گروه خاصی از عضلات را تقویت کنند. این ورزش ها موجب حرکت مفصل نمی شوند، اما با خم و راست کردن متناوب، گروه خاصی از عضلات را تقویت می کنند. ورزش های ایزوتونیک مشابه نرمش هایی هستند که برای افزایش محدوده ی حرکتی مفاصل استفاده می شوند. این ورزش ها شدیدترند و برای تقویت عضلات نیز انجام می شوند. برای این منظور تدریجاً به تعداد یا سرعت تمرینات افزوده و یا از باندهای کشی یا دمبل های کوچک استفاده می گردد.
هیدروتراپی یا ورزش در آب نیز مناسب است؛ زیرا آب مقداری از وزن را کم می کند و فعالیت برای مفاصل دردناک راحت تر می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد