مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

کیوشی شیهان علی اکبر محمدی بقا

کیوشی شیهان علی اکبر محمدی بقا در اردیبهشت 1332 در تهران به دنیا آمد. او از ابتدای نوجوانی به ورزش علاقه فراوان داشت و در 14 سالگی به کشتی روی آورد و در باشگاه البرز تمرینات خود را آغاز نمود. در سال 1348 عضو تیم کشتی دبیرستان مروی شد و در مسابقات آموزشگاهای استان تهران اول شد. در دیماه 1349 به کاراته روی آورد و در باشگاه آتش نشانی فراگیری کاراته را زیر نظر استاد ماشینچیان شروع کرد و کمربند سبز گرفت. هرسال در آخرین جلسه تمرین عکسی به یادگار می گرفتیم.


کیوشی شیهان علی اکبر محمدی بقا در اردیبهشت 1332 در تهران به دنیا آمد.

او از ابتدای نوجوانی به ورزش علاقه فراوان داشت و در 14 سالگی به کشتی روی آورد و در باشگاه البرز تمرینات خود را آغاز نمود. در سال 1348 عضو تیم کشتی دبیرستان مروی شد و در مسابقات آموزشگاهای استان تهران اول شد.

در دیماه 1349 به کاراته روی آورد و در باشگاه آتش نشانی فراگیری 

کاراته را زیر نظر استاد ماشینچیان شروع کرد و کمربند سبز گرفت.


هرسال در آخرین جلسه تمرین عکسی به یادگار می گرفتیم.

ابتدای سال 1351 با نظر و هدایت استاد خود به آکادمی کاراته سنسی فرهاد وارسته رفت و دو باره کمربند سفید بست و از ابتدا روش کان ذن ریو را دنبال نمود.

در آن سال ها جوان ها علاقه زیادی به یاد گیری کاراته نشان می دادند. این در حالی بود که تعداد افراد مطلع اندک بود.

سن سی وارسته برای جذب و آشنا کردن جوانان با کاراته تلاش فراوانی می کرد که آموزش کاراته در مجله دختران و پسران آن روزها یکی از این فعالیت ها به شمار می رفت که علاقه مندان فراوانی نیز در بین جوانان داشت. این آموزش مصور وقتی که کمربند سبز بودم از من و سن سی وارسته به چاپ می رسید.


قهرمانی:

* خیلی سریع عضو تیم شماره یک آمادمی کاراته شد و در مسابفات محدودی که در آن روز ها برگزار می شد همیشه اول بود.

* در سال 1335 که تورنمنت کشور های اروپایی در تهران برگزار شد به عضویت تیم ملی ایران در آمد.

* در سال 1977 جهت شرکت در مسابقات جهانی کاراته مجددا به عضویت تیم ملی در آمد ولی بنا به دلایلی تیم را همراهی نکرد.

* پس از پیروزی انقلاب مسابقات بین المللی تا 12 سال تعطیل شد. ولی رقابتهای قهرمانی کشور از سال 1362 با اولین دوره مسابقات کاتای قهرمانی کشور با شرکت همه ی سبک ها آغاز شد که به مقام قهرمانی دست یافت.

* آخرین قهرمانی رسمی را نیز در سال 2007 در رده سنی 45+ سال در قهرمانی گوجوکای آسیا و اقیانوسه هنگ کنگ بدست آورد. و در سال 2008 در مسابقات بین المللی IBUZ در کشور آلمان نایب قهرمان شد.

داوری:

* در سال 1364 برای نخستین بار کمیته داوران فدراسیون کاراته را تشکیل داد و از سوی فدراسیون بعنوان رئیس این کمیته منصوب گردید.

پس از تشکیل این کمیته بشدت برای آموزش داوران کشور فعالیت نمود و با برگزاری کلاسهای متعدد موجب ارتقا کمی و کیفی ماندگار داوران گردید بطوری که بسیاری از داوران جهانی امروز آموزش داوری خود را از کلاس های ایشان آغاز کردند. دعوت از "کنجی کوسانو" و "یاکوسه" برای برپایی یک کلاس داوری ملی به این ارتقا کمک نمود ، برای نخستین بار دفترچه های داوری آماده و صادر گردید.

* در سال 1989 تیم ایران برای اولین بار پس از انقلاب در مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسه شرکت نمود. در این رقابتها بود که بعنوان نخستین داور بین المللی ایران دست یافت و پس از بازگشت آئینامه داوران را نوشت تا فعالیت داوران کشور منظم شود.

مربیگری

* از سال 1355 مربیگری را در آکادمی کاراته و باشگاه آذر آغاز نمود. در سال 1356 از باشگاه آذر به باشگاه تهران در جنوب شهر رفت و هزاران شاگرد را پرورش داد که از میان آنان قهرمانان پر آوازه ای برخاستند و به عضویت تیم ملی در آمدند ، قهرمانانی چون علی همتیان ، شعبان ساعدی ، فرهاد اثباتی ، محسن دلداری ، بیژن پچراک ، علی نجف زاده ، سهیل خادم مقدم و ...

* باشگاه تهران از نخستین مسابقات رسمی تهران و کشور تا زمانیکه فدراسیون کاراته رسما مسابقات باشگاهها را کنار گذاشت بدون انقطاع بر روی سکو ایستاد که عموما صاحب مقام نخست بود.

در سال 1369 فعالیت خود را در باشگاه نیکان متمرکز نمود که در سال 1371 باشگاه نیکان در آخرین دوره مسابقات قهرمانی باشگاههای کشور که در اصفهان برگزار شد به مقام قهرمانی دست یافت.

* در مسابقات جهانی سال های 1992 گرانادا ، 1999 صوفیه (امیدها) ، 2000 مونیخ و 2008 توکیو و 2011 صربستان به عنوان مربی تیم ملی فعالیت نمود.

* در زمینه سبکی ، گوجوریو نخستین سبکی بود که بطور رسمی و سازمان یافته در مسابقات جهانی خود شرکت نمود.

از سال 1993 جهانی توکیو ، 1995 آسیایی کوالالامپور ، 1996 آسیایی پونا هند ، 2000 سنگاپور ، 2001 پرت استرالیا ، 2005 روتردام هلند ، 2007 هنگ کنگ و 2009 کیپ تاون افریقای جنوبی بعنوان سرمربی گوجوکای ایران را به مقامات شامخ قهرمانی یا نایب قهرمانی رسانده است.

***********************************


* در سال 1358 همکاری خود را با گروه ورزشی تلویزیون بعنوان تهیه کننده و گزارشگر آغاز نمود و به معرفی ورزشهای رزمی پرداخت تا جامعه را که تا آن زمان تقریبا هیچ تفاوتی بین کاراته ، جودو و تکواندو قایل نبود با این ورزشها آشنا نماید. این برنامه که ناشی از عشق او به کار و فرهنگ ورزشهای رزمی نشات می گرفت موجب رونق هنر های رزمی مختلف گردید.

* در سال 1360 سن سی وارسته ایران را ترک نمود و این غیبت موجب شد تا وضعیت کاراته جهان را با دقت مورد مطالعه قرار دهد بطوریکه این مطالعات در سال 1368 با پخش برنامه های مستند "سازمان های کاراته در ژاپن" به بار نشست و منجر به معرفی 4 سبک رسمی گردید و دو سبک شیتوریو و گوجوریو نیز فعالیت خود را آغاز کردند.

منبع :http://www.gojukai-iran.com

نظرات 12 + ارسال نظر
عدالت 1394,08,07 ساعت 13:33

انسان خودخواهی که ده ها نفر را از ورزش و کاراته دور کرد

اشکان 1394,09,01 ساعت 19:29

عدالت چه نظری داد واقعا ایشون باعث دلسردی شمار زیادی از ورزشکارن شد
در یک کلام خودخواه و دیکتاتور که چیزی بجر منافع شخصی براش ارزش نداشت

سام 1396,06,24 ساعت 02:00

فقط یک کلام بیست سال از عمرم را نابود کرد

محمد 1396,07,17 ساعت 12:09

گوجوریو کاراته به رهبری ایشان همواره روند سعودی نداشته و گه گهاهی شاهد افت و خیز های زیادی بوده است به طوری که در زمانهایی شاگردان ایشان تغییر سبک داده و یا در صدد اقدام به شکایت از ایشان برآمده اند همواره ایشان مورد اتهام های از قبیل سو مدیدریت ، دیکتاتوری و سو استفاده مالی بوده اند که البته اثبات نشده راه بجایی نبرده است سبک تحت رهبری ایشان در گذشته به دفعات با فدراسیون کاراته مشکلات جدی داشتند به طوری که فدراسون کاراته احکام صادره از سوی این سبک را به رسمیت نمیشناخت همین امر موجب دلسردی و ترک از ورزش و یا تغییر سبک عده زیادی از کاراته و ورزش شد .
ار جمله شاگردان پیشکسوت محمدی بقا که از این سبک کناره گیری کرد میتوان به سنسی نجفی اشاره کرد . سنسی نجفی پس از تغییر سبک و کناره گیری از گوجوربو کاراته در شاخه ای دیگر از همین سبک ادامه دادند.

رضا 1397,02,28 ساعت 09:23

محمدی بقا اکثرا افرادی رو به سمت های کلیدی میزاشت که یا موقعیت اجتماعی و یا مالی خوبی داشتن که بتونه ازشون استفاده کنه

کاراته کار 1397,02,28 ساعت 09:25

بابا بیخیال اون که دیگر پیر شده

علی نظری 1397,03,06 ساعت 12:00

من شاگرد ایشان بودم و شهاد رفتارهای مستبدانه ایشان بودم
ایشان در زیر زمین منزل مسکونی خودشون در آریا شهر باشگاه دارن
ایشان از شاگردانی که از راه های دور برای یک جلسه تمرین می آمدن ورودی میگرفتن پدر محمدی بقا به عنوان مدیر اون باشگاه شهریه میگرفت
من بارها شاهد بودم پدر ایشان افرادی رو که ورودی نداده بودن رو از وسط تمرین بیرون میکشید و پول ورودی رو که مبلغ قابل توجهی هم نبود رو میگرفت

امید 1398,01,04 ساعت 00:07

ایشان خیلی مستبد و خودخواه بود که الان پیر خرفت شده است...

علی 1398,04,05 ساعت 11:18

محمدی بقا ضربه بزرگی به کاراته و در کل گوجوربو کاراته ایران زد محمدی مستبد باعث شد افراد زیادی کاراته رو رها کنن
ایشون از کارته برای کسب درامد استفاده میکنه و سو استفاده های مالی زیادی داشته
خیلی ها سبک ایشون رو رها کردن و به سبک های دیگه رفتن
باید سیتمی باشه که این افراد شبیه محمدی بقا جواب گو فساد و کارهای خودشون باشن

yasin 1398,04,23 ساعت 20:29

من یکی از شاگردان ایشون هستم و در حال حاضر در باشگاه انها فعالیت میکنم
من بیش از ۵سال است که در این باشگاه هستم
موفقیت های زیادی زیر نظر ایشون بدست اوردم
ایشون به مراتب من را قویتر و قویتر کرد
درحال حاضر من در امادگی برای گرفتن کمربند مشکی هستم
و تمامی نظرات شما را رد میکنم
من ۱۴سال سن دارم و از استادم بسیار راضیم و با افتخار میگم
من شاگرد علی اکبر محمدی بقا هستم

علی 1398,06,11 ساعت 15:26

ایشان فقط یک معلم بودشما افرادی بودیدکه فقط دنبال مدارک کیلویی بودیدوایشان زیر بار کارهای شما نرفت واستاد بقا همچنان استوار وپایداربه تمرینات مشغول می باشد.ودوستان شما نگران نباشیدکه ایشان پیر شدند.اوس

رضا 1398,10,15 ساعت 21:03

یه انگل که کاراته رو با دوکان باباش اشتباه گرفته بوده
یه آشغال که عمر جوان ها رو هدر داد
الانم کسی تو سبک اش نمونده علی مونده و حوض اش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد