مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

مجله رزمی کاراته (Karate Martial Arts Magazine)

اخبار کاراته ، آموزش و اطلاع رسانی

کاتای سوپارین‌پی



سوپارین‌پی (سوپه‌رین‌پی) یکی از کاتاهای اصلی استاد ریوروکو می‌باشد. او این کاتا را زمانی که در شهر فوژو در استان فوکین، واقع در جنوب چین اقامت داشت، ابداع کرد و آن را به استاد هیگائونــا آموزش داد. کاتای سوپارین‌پی یکی از چهار کاتایی است که هنوز به اسم چینی خود تلفظ می‌شود. همتا و معادل اُکیناوایی این کاتا، په‌چورین می‌باشد.

سوپارین‌پی در زبان چینی به معنی عدد 108 می‌باشد و این کاتا گاهی اوقات به معانی زیر ترجمه می‌گردد: 108 دست، 108 دست (ضربه) نهایی و 108 تکنیک.

عدد 108 ویژگی برجسته‌ای در مذهب بودا دارد. بودائی‌ها براین باورند که هر انسان دارای 108 هوای نفس شیطانی می‌باشد و در آخرین شب هر سال و در نیمه‌های آن، زنگی در معبد بودائی‌ها نواخته می‌شود تا آن 108 هوای نفس شیطانی را از بدن خارج کنند. عدد 108 محاسبه دقیق 36×3 می‌باشد که در این میان عدد 36 معنای ویژه‌ای از کاتای سان‌سـِرو می‌باشد و عدد 3 نمادی از گذشته، حال و آینده است. همچنین عدد 3 در تمامی قسمت‌های کاتاهای سیستم ناهاته، برای نمونه کاتای سانچین (سه نبرد)، مهم و حائز اهمیت می‌باشد.

همچنین باوری وجود دارد که طبق آن کاتای سوپارین‌پی به 108 مردی دلالت دارد که در دهه سالهای 1600 میلادی اموال ثروتمندان را می‌دزدیدند و آن را بین فقرا و روستائیان تقسیم می‌کردند. همچنین سوپارین‌پی می‌تواند نماد 108 مردی باشد که با هم متحد شدند تا برعلیه هوای نفس شیطانی و اهریمنی خود بجنگند و در آخر نیز موفق به این کار شدند که به متقین ملقب شدند و همچنین یک نوع هنر رزمی را تمرین می‌کردند که دارای 108 حرکت بود.

سوپارین‌پی طولانی‌ترین کاتای استاندارد از سیستم ناهاته می‌باشد که حرکات و تکنیک‌های زیادی را شامل می‌گردد و در آن از تنفس بی‌صدا (ایبوکی) استفاده می‌شود. این کاتا دارای فرم و شکلی کاملی از ذانشین می‌باشد. بسیاری از تکنیک‌های این کاتا در کاتاهای ابتدایی و اولیه سیستم ناهاته نیز وجود دارند (سی‌سان و سان‌سـِرو و ...). استاد هیروکازو کانازاوا از اساتید شوتوکان کاراته بین‌المللی، این کاتا را به سری کاتاهای انجمن خود اضافه کرد و آن را هیاکوهاچی هو (ترجمه ژاپنی سوپارین‌پی) نامید.

مفهوم کی و کیمه در کاراته

کی

معنی و مفهوم کی، یکی از مشکل‌ترین مفاهیم در رابطه با فلسفه و تمرین کاراته است. بسیاری از کاراته‌کاها مایلند که بدانند کی واقعاً چیست. کلمه کی از لغت چینی چی‌ نشأت گرفته، در فلسفه چینی، "چی" عبارت است از آنچه که موجودات جاندار را از بیجان جدا می‌سازد. ولی با پیشرفت فلسفه چینی، مفهوم "چی" معنا و کاربردهای وسیع‌تری به خود گرفت. از برخی نظرات، "چی" اساسی‌ترین و اصلی‌ترین چیزی است که همه چیز از آن درست شده است. تفاوت بین موجودات در این نیست که دارای "چی" باشند یا نه، بلکه تفاوت آنها در اصولی است که تعیین می‌کند که چی در هر موجود یا شیئی، چگونه سازماندهی شده و چگونه عمل می‌کند.


ادامه مطلب ...

مفهوم ری و اُس در کارته

ری

کاراته با "ری" آغاز می‌شود و خاتمه می‌یابد و معنای آن عبارت است از "احترام و تواضع". شاگردان کاراته، نه تنها در دوجو این موضوع را رعایت می‌کنند، بلکه با تمام مردم همین احترام و تواضع را اعمال می‌کنند. ری دارای مفاهیم خدا، بخشش و سخاوت نیز هست. پس ری عبارت است از روحیه "تشکر کردن، سپاسگزاری و ستایش" آنچه داده شده.

می‌خواهیم ببینیم کاراته بدون ری چگونه می‌توانست باشد. مسلماً شاگردان مطالب استاد را بخوبی یاد نمی‌گرفتند چرا که بخش مهمی از مفهوم "ری" گوش دادن و توجه کردن بسیار زیاد به استاد است. بدون "ری" کاراته می‌توانست بسیار خطرناک نیز باشد چرا که همکاری کردن جهت کسب اطمینان از امن بودن محیط کلاس کاراته، یکی دیگر از بخشهای مهم مفهوم "ری" است و بدون آن شاگردان احساس آزادی می‌کنند که جراحاتی غیر ضروری وارد کرده و یا در کلاس ناهماهنگی و مزاحمت به وجود می‌آورند. در کاراته همانند جامعه، روابط صحیح، سلیس و روان بین انسانها و مکالمات آنها بستگی زیاد دارد به اعمال احترام و تواضع نسبت به یکدیگر.

ادامه مطلب ...

کاتای کو رو رون فا

کو رو رون فا


کورورونفا یک کاتای پیشرفته است که از چین آورده شده، ویژگی و علامت بخصوص آن انتقال بدن (مانورهای اغفال کننده) و حرکات سریع و انفجاری است.
کاتای کورورونفا یکی از کاتاهای اصلی استاد "ریوروکو" است. زمانی که او در استان فوکین چین بود این کاتا را آموخت و آن را برای استاد کانریوهیگااُنـا به یادگار گذاشت و از او نیز به چوجون میاگی بنیانگذار گوجوریو و کنوا مابونی بنیانگذار شیتوریو رسید، طراح و سازنده اصلی این کاتا گمنام است.
ترجمه معنی این کاتا بدین صورت عنوان شده:
عدد هفده
ایستادگی کردن
کو (طولانی)، رو (نگه داشتن)، رون (ناگهان)، فا (شکستن)
آرام بودن و خرد کردن

و ترجمه کلمات کانجی آن نیز بدین صورت بیان شده:
اولین کانجی یعنی، " مدت زمان طولانی".
دومین کانجی، در حس بودن، پشت سر ایستادن، معطل کردن.
سومین کانجی، "ناگهان" "به تندی".
چهارمین کانجی، "پاره کردن" ... این کانجی دو قسمت دارد، سمت چپ به معنای "سنگ" و سمت راست به معنای "پوست" که حسی از تخریب کردن، پاره کردن، حل کردن یک مساله و برداشتن یک سد دفاعی.

بسیاری از حرکات در کورورونفا شامل انتقال بدن و مانورهای اغفال‌کننده، همانند کاتای سِـی‌سان خیلی سریع و با حرکاتی سنگین اجرا و دنبال می‌شود، و انواع دیگری از حرکات (دست باز) حمله‌ای ، دفاع‌ای و تله‌ای (گول زننده) در این کاتا مشهود است. کورورونفا همچنین از ترکیبی استفاده می‌کند که با حرکات باسن موزون و متناسب شده است. کورورونفا، تعادل و انتقال از یک وضعیت به وضعیتی دیگر را بطوری استثنایی به شما می‌آموزد. این کاتا در اجرای تکنیک کاکه‌ته و مانورهای گلاویز شدن، یادآور کاتای سی‌پای می‌باشد. این کاتا دومین کاتای برتر در میان کاتاهای ناهاته می‌باشد.

اسامی کاتاها

کاتاهای گوجوریو

گوجوریو از سه کیهون ( پایه ) تشکیل شده

کیهون نوایچی

کیهون ایدونی

کیهون ایدوسان – پایه و پیشرفته

کاتاها

تایکیوکو جودان

تایکیوکو چودان

تایکیوکو گدان

کاکه اوکه

ماواشی اوکه

گه گیسای دای ایچی

گه گیسای دای نی

سایفا ( کاتای اجباری )

تن شو

سان چین

سان سرو

سی ان چین

سی سان

سی پا ( کاتای اجباری )

شی سو چین

کورورونفا

سوپاریم پی

ادامه مطلب ...