مسابقات انتخابی سبک شیتوریو هایاشی کاراته جمعه 22 اردیبهشت با قهرمانی تیم گیلان به پایان رسید.
به گزارش سایت فدراسیون کاراته، این مسابقات در چهار رده سنی نونهالان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان با حضور 80 ورزشکار در خانه کاراته مجموعه ورزشی غدیر قزوین برگزار شد، که کاراته کاهای تیم گیلان در مجموع این رقابت ها در بخش کومیته و کاتا با کسب 5 مدال طلا، چهار نقره و 3 برنز عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کردند.
تیم قزوین میزبان این مسابقات نیز با 5 مدال طلا، یک نقره و چهار برنز در جای دوم ایستاد و آذربایجان شرقی با 4 طلا، پنج نقره و شش برنز سوم شد.
تیم های تهران با 2 طلا، پنج نقره و هشت برنز، کرمانشاه با یک طلا و دو نقره و سمنان نیز با 3 برنز به ترتیب عناوین چهارم تا ششم این رقابت ها را به خود اختصاص دادند.
در کاتای انفرادی تیم های آذربایجان شرقی، تهران و قزوین عناوین اول تا سوم را کسب کردند و در بخش کاتای تیمی نیز قزوین، آذربایجان شرقی و تهران به ترتیب اول تا سوم شدند.
در بخش کومیته نیز تیم های گیلان، آذربایجان شرقی و قزوین مقام های اول تا سوم را بدست آوردند.
در بخش انفرادی هم نتایج بدست آمده به ترتیب ذیل است:
در کاتای نونهالان و در رده های مختلف سنی:
کسری آیینه ساز از آذربایجان شرقی
سینا غفاری از آذربایجان شرقی
مسعود کاظمی از قزوین اول شدند.
در کاتا نوجوانان:
محمد دوزدوزانی از آذربایجان شرقی
در کاتا جوانان و امید:
شایگان اسفندریاری از تهران
در کاتا بزرگسالان:
امیر علی رهنما از تهران
در کومیته نونهالان هم در رده های مختلف سنی:
محمد مهدی رحیمی از گیلان
سهیل حقیقی نژاد از قزوین
علیرضا دهخدایی از گیلان
میلاد نجفزاده از گیلان عناوین نخست را بدست آوردند.
در کومیته نوجوانان و در رده های مختلف سنی نفرات ذیل موفق شدند در مکان نخست قرار بگیرند:
محمدرضا دهخدایی از گیلان
محمدرضا حسن زاده از گیلان
در کومیته بزرگسالان و در رده های مختلف سنی:
محمد پاشایی از آذربایجان شرقی
علی بایرامی از آذربایجان شرقی
ذکریا خالدی از کرمانشاه مقام های اولی را از آن خود کردند.
تیم ملی کاراته سبک شیتوریو هایاشی برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا - اقیانوسیه که مرداد ماه امسال در کشور سنگاپور برگزار می شود، آماده می کند.
روز عشق (روز زن و مادر، سپندارمزد)
زنان ایرانى در طول سال روز 29 بهمن را به خود اختصاص داده اند. قرنها پیش که شاید در بسیارى از قسمت هاى کره خاکى که حالا از متمدنها و یا مراکز دینی بهشمار میآیند بىقانونى بیداد مى کرد ایرانیان حتى روزهایشان نیز نامى و جشنى داشت. هر سال درین روز زنان ایرانى از کار روزانه دست مى کشیدند و این مردان بودند که یک روز در سال نقش زنان را ایفا مى کردند.سالیان سال پس از آن که اسلام ظهور کرد و گسترش پیدا کرد باز این ایرانیان بودند که این روز را گرامى مى داشتند.
روز زن در ایران باستان:
از گذشتگان دور روز زن را در اسفندگان (پنجم اسفند) برگزار مى کردند. این روز سپندارمزد نامیده مىشود که نام فرشته نگهبان زمین است، از آنجایى که زمین همانند زنان بارورى دارد، این جشن براى گرامیداشت زنان نیکوکار برگزار مى شود. برگزارى مراسم جشن و سرور در این روز ضرورى است. در این روز براساس سنت باستانى بانوان با پوشیدن لباس هاى نو، مورد تکریم قرار مى گیرند، مادران از فرزندان خود و زنان از مردان پیشکشهایى دریافت مى کنند و زنان نیکوکار، پاکدامن، پرهیزگار و مادرانی که فرزندان درستکار تربیت نمودهاند مورد تشویق قرار مى گیرند.
در سفره این جشن جامى از شیر و تخم مرغ که نشانه ماه بهمن است قرار دارد. به جز آنها میوه هاى فصل به ویژه انار و سیب، شاخه هاى گل، شربت و شیرینى، برگ هاى خشک آویشن با دانه هایى از سنجد و بادام در چهار گوشه سفره قرار مى دهند و مواد خوشبو و کندر بر روى آتش مى گذارند و مقدار کمى از هفت گونه حبوبات و دانه ها که در جشن مهرگان براى سفارش کاشتن در آن فصل در سفره جشن مهرگان قرار داده اند مىگذارند.
اسفندگان از جمله جشنهاى ماهیانه اى است که اطلاع دقیقى از گذشته برپایى آن نوشته نشده است. اما بنابر گفته ابوریحان بیرونى (که در نقشی همانند فردوسی بزرگ زنده کننده جشنها و مراسم ایران باستان بود) در ایران قدیم جشنى با نام مزدگیران یا مردگیران در بین مردم رواج داشته است. از ویژگىهاى این جشن که زمان برگزارى آن 5 روز نخست ماه اسفند بوده، استراحت کامل زنان از کار و تلاش و کوشش و فرمانبردارى کامل مردان از زنان بوده است. در این چند روز به پاس تلاش یک ساله زنان، مردان وظایف ایشان را بر دوش گرفته و با این کار، فعالیتهاى یک زن را تجربه مىکردند و در عین حال در این روز هدیه دادن به زن خانه از آداب و رسوم اصلى این جشن به شمار رفته است.
این جشن به نام «سپنته آرمئى تى» نماد از خودگذشتگى، فروتنى و مهر بىپایان شناخته شده است. واژه سپندارمزد در اوستا به معنى فروتنى و بردبارى است. «سپنته آرمئى تى» یا سپندارمز یا اسفند امروزین، نام چهارمین امشاسپند و نام پنجمین روز هر ماه است که به خاطر داشتن صفت پاک و ارزشمند فرشته نگهبان زمین نام گرفته است. در نوشتههای آیین ایرانیان باستان آمده است: سپنته آرمئى تى، فروزهاى (نوری) است با ویژگىهاى زنانه و مادرانه یعنى مهر و عشق بىپایان، ایمان و پارسایی، تواضع و فروتنى، پاکی و راست کرداری.
طبق سالنامه باستانی، روز اسفند از ماه اسفند یعنى پنجمین روز از این ماه (5 اسفند) و بنابر نگرش برخی در تقویم امروزى (هجری خورشیدی) 29 بهمن ماه روز سپاسدارى از جایگاه زنان و مادران است.
علت تفاوت این جشن در دو سالنامه ایرانی چیست؟
می دانیم که سال خورشیدی 365 روز و حدود شش ساعت است. در ایران باستان هر سال ایرانی، دوازده ماه و هر ماه سی روز بوده است. پنج روز آخر را پس از سیام اسفند، اندرگاه یا پنجه دزیده یا وهیگک یا وهیجک مینامیدند. هر چهار سال، این کسرها را نیز یک روز حساب کرده و بعد از پنجه به نام اَوَرداد یا روز افزوده مینامیدند. اما پس از دگرگونی تقویم سالیانه به هجری شمسی، گاهنامه باستانی اصلاح شد تا تکلیف پنجه یا پنج روز اضافی را روشن کنند، بدین ترتیب که شش ماه آغاز سال را سی و یک روزه و پنج ماه دوم از مهر تا اسفند را سی روزه بهشمار آورده، اسفند را بیست و نه روز و هر چهار سال یک بارآنرا نیز سی روزه شماره کردند.
این تغییرات که حاصل سی و یک روز به شمار آوردن شش ماه آغاز سال است باعث شد که جشن اسپندگان شش روز با آن چیزی که پیش از آن بوده تفاوت پیدا کند، که امروزه بنا به گاهنامهی اصلاح شدهی خورشیدی 29 بهمن و بنابه تقویم باستانی،5 اسفند ماه برگزار می شود.
دکتر مرادی غیاث آبادی بر این نگرش است:
چون در منابع ناب ایرانی آمده است که: جشن سده پس از ۴۰ روز از شب چله، و پس از ۱۰۰ روز از آغاز آبان قرار دارد و همچنین جشن سده پیش از ۲۵ روز از چشن اسفندگان است، بنابراین ۳۰ آذرجشن یلدا، ۱۰ بهمن جشن سده، و ۵ اسفند جشن سپندارمز است.
بنابراین شایسته نیست که در روزهای جشنهای ملی ایران که در درازنای هزاران سال در جریان بوده، دست برد و آنها را دگرگون ساخت. ایشان این دگرگونی را که در ۲۰ سال اخیر پید آمده است را باعث آشفتگی در برترین و پیشرفته ترین گاهشمار گیتی (یعنی تقویم هجری شمسی) می داند.
روز اسفندگان متعلق به همه ایرانیان است از هر قوم و از هر مذهب. این روز را (29 بهمن یا ۵ اسفند) را میتوان روز عشق و دوستی نامید که تقریبا برابر و بسیار بهتر از روز ولنتاین بیگانگان می باشد که در حال رسوخ به فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی ما میباشد.
سرپرست فدراسیون کاراته خبر داد؛
اولین گروه دانشجویان کاراته امسال وارد دانشگاه می شوند
محمد صادق فرجی، سرپرست فدراسیون کاراته با تاکید بر اینکه کاراته باید بیش از گذشته به سمت علمی شدن حرکت کند،گفت: با حمایت وزارت ورزش و جوانان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بزودی آکادمی علمی کاربردی کاراته راه اندازی می شود تا شرایط تحصیل علاقمندان کاراته به تحصیلات آکادمیک فراهم شود.
به گزارش سایت فدراسیون کاراته، فرجی ضمن بیان مطلب فوق از جذب اولین گروه دانشجویان از طریق آزمون سراسری امسال خبر داد و گفت: با توجه به اینکه کاراته از پتانسیل بالا و قدمت بالایی برخوردار است با برنامه ریزی های انجام شده و هماهنگی های بعمل آمده رشته کاراته ابتدا در مقطع کاردانی راه اندازی می شود و سپس تا مقطع دکتری این رشته ادامه پیدا می کند.
وی افزود: ارتقاء سطح علمی و فنی این رشته ورزشی نیاز جامعه است و حالا فرصت مناسبی است که قهرمانان، مربیان و داوران و سایر افراد با استفاده از این امکانات بتوانند تحصیلات علمی را در رشته کاراته دنبال کنند تا علاوه بر آشنایی با مسائل تجربی کاراته ، از مدرک دانشگاهی هم برخوردارشوند.
حاجی محمدیان: رئیس کمیته داوران فدراسیون جهانی با تاخیر به ایران می آید
منوچهر حاجی محمدیان، رئیس کمیته داوران فدراسیون گفت: با توجه به اینکه قرار است برخی از قوانین داوری تغییراتی جزیی داشته باشد به همین دلیل کانکاسیس پس از تایید این قوانین از سوی فدراسیون جهانی به ایران می آید.
حاجی محمدیان، ضمن بیان مطلب فوق به سایت فدراسیون کاراته گفت: با برگزاری کلاسهای متعدد و مسابقات در نقاط مختلف جهان نواقصی در برخی از قوانین داوری دیده شده که با ارسال آن به فدراسیون جهانی، ممکن است شاهد تغییراتی در این قوانین باشیم.
وی گفت : قرار بود کانکاسیس اواخر اردیبهشت ماه برای برگزاری کلاس ارتقاء داوری تا درجه RA کومیته و JA کاتا به ایران بیاید که این کلاس با تاخیری چند ماهه برگزار خواهد شد.
حاجی محمدیان ادامه داد: رئیس کمیته داوران با هدف آموزش قوانین جدید به داوران کشورمان و نیز ارزیابی پتانسیل داوری به ایران دعوت شده تا بتوانیم سهمیه بیشتری در مسابقات جهانی داشته باشیم.
وی گفت: 20 داور برای کلاس JB عربستان که در بخش کومیته و برای مردان برگزار می شود و نیز 20 داور برای کلاس ارتقاء ازبکستان اعزام خواهند شد.
رئیس کمیته داوران افزود: 4 داور برای مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان دعوت شده اند که ممکن است پس از برگزاری آزمون ارتقاء داوری و قبولی داوران در کلاس ارتقاء این تعداد افزایش پیدا کنند.
وی ادامه داد: پیش از شرکت داوران در کلاس داوری عربستان و ازبکستان یک دوره کلاس توجیهی برگزار می شود و به داوران آموزش های لازم داده خواهد شد.
حاجی محمدیان با اشاره به موفقیت داوران ایرانی و قبولی تمامی آنها در کلاس ارتقاء مالزی گفت: امیدوارم داوران ایرانی در کلاس عربستان هم بتوانند این موفقیت را تکرار کنند.
داشتم فکر می کردم منم یه کاراته کارم. 10سال از عمرمو واسه کاراته گذاشتم.اما تو یکی از شهرای دور از پایتخت. تو این 10 سال 7 بار سبک عوض کردم بدون اینکه یک سبکو کامل یاد گرفته باشم. میدونید چرا؟ چون مدام مربیهام یا سبک عوض کردن یا کلاسشونو تعطیل کردن و من بلاتکلیف موندم. حالا هم که تازه داشتم پا میگرفتم باید یه گوشه واستم تا درگیریها و حاشیه های هیات کاراته با تربیت بدنی تموم شه. بخدا دیگه خسته شدم. اگه عشقم به کاراته نبود تا حالا صد بار کنار گذاشته بودم. الان سبک گوجوریو کار میکنم اما تنها بدون یک حامی بدون یک مربی آخه بازم مربیم کلاسشو تعطیل کرد. تازه فهمیدم خانم آرمان نایب رییس سبکمونه. چطوری میتونم با خانم آرمان تماس بگیرم. لطفا راهنماییم کنین. حیفم میاد 20 تا شاگرد دارم که مثل خودم عاشق کاراتن دوست ندارم اونا به سرنوشت من دچار بشن.
snow****@yahoo.com:ایمیل ارسال کننده
------------------------------------------------------------------------------
پاسخ :مجله رزمی کاراته
دوست عزیز آدرس و شماره تلفن مسئولین سبکهای کنترلی در قسمت لینک های روزانه وبلاگ قرار داده شده است شما میتوانید به طور مستقیم با مسئول سبک خود تماس بگیرید
با تشکر
مجله رزمی کاراته