ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
اهمیّت داشتن انگیزه برای انجام هر فعالیتی به وسیله کلمه ژاپنی "یوی" بیان میشود. معنی این کلمه عبارت است از آماده بودن. "یو" به معنای استفاده کردن یا بکاربردن و"ی" به معنای قصد یا انگیزه است. آماده بودن یعنی دارای انگیزه بودن.
موضوع شناخته شدهای در تمرینات کاراته وجود دارد که در آن آمادهسازی صحیح انگیزه شخص، نقش اساسی در موفقیت وی دارد. به عنوان مثال میتوان از شکستن تخته یا آجر با دست صحبت کرد، این کار در حقیقت بسیار سخت نیست، حتی یک بچه هم میتواند با کم کمک و راهنمایی، یک تخته را با ضربه مشت از وسط نصف کند. موفقیت، هنگامی بدست میآید که باور کنید که موضوع یا هدف انتخاب شده، شکستنی است. ذرّهای شک، شما را از موفقیت دور میسازد، و حتی میتواند جراحات اساسی به وجود آورد ولی اگر باور تزلزلناپذیر داشته باشید که میتوانید این کار را انجام دهید، متوجه میشوید که تخته یا حتی آجر، بسیار شکستنی هستند. بنابراین، بخش اساسی و حیاتی آمادگی، در ذهن شما وجود دارد.
"ی" در کلمه "یوی" تصور یا چیزی است که برای مفهوم داشتن انگیزه در قلب یا ذهن بکار میرود و در این مورد خاص مفهوم آن عبارت است از "وارد کردن چیزی با زور به قلب یا ذهن خود". یعنی انگیزه، تصویری است که ما به زور وارد ذهن خود میکنیم، این مطلب میتواند شما را در کاراته بسیار کمک کند. به طور مثال وقتی قرار است در یک مسابقه کاراته شرکت کنید، باید مجسم کنید که این انگیزه در قلبتان متبلور شده است و آن را با تمام انرژی بدنتان رها میسازید و آماده میشوید فقط برای پیروز شدن.
در کاراته، کلمه "یوی" را قبل از شروع مسابقه، قبل از اجرای کاتا و حتی در هنگام تمرین و گرم کردن برای اجرای تکنیکهای پایه میشنوید. از این طریق مربی یا داور به شما اعلام میکند که خودتان را برای انجام کار بعدی آماده کنید. هر بار که این کلمه را میشنوید، به خاطر بیاورید که معنای آماده بودن در زبان ژاپنی عبارات است از: دارای انگیزه بودن یا یوی.
ذانشین
در پایان یک کاتا، مرسوم است که برای مدت چند ثانیه به سوی مسیرآخرین حمله وارده نگاه کنید. حتی وقتی که میچرخید و در حالت طبیعی ایستادن قرار میگیرید، باید تمرکز خود را در همان جهت برای چند ثانیه بیشتر، حفظ کنید. در صورتی که به کاتا به عنوان یکسری حرکات و تکنیکها که بر علیه دشمن خیالی انجام میشود نگاه کنید، تمرکز و نگاه به جهت آخرین حمله برای مدت چند ثانیه، معقول به نظر میرسد. چرا که باید مطمئن شوید که در خاتمه کاتا، آخرین حمله کننده نیز ناتوان شده و قادر به حمله مجدد نیست. به این عمل ذانشین گفته میشود.
"ذان" یعنی ترک کردن و "شین" یعنی هوشیاری و آگاهی. بنابراین ذانشین عبارت است از در کنار قرار دادن بخشی از ذهن یا هوشیاری در هنگام خاتمه کاتا، به این منظور که مطمئن شوید که کاتا به طور صحیح و کامل پایان یافته است.
مشخص است که اگر حالت فیزیکی و گارد خود را از آغاز تا پایان به طور صحیح حفظ نکنید، عواقب بدی در بر خواهد داشت. حتی حریفی که به نظر شکست خورده میآید، میتواند به دنبال فرصت مناسب برای حملات بیشتر باشد.
حریف میتواند از یک لحظه غفلت شما استفاده کرده و اسلحهای بیرون بکشد. ذانشین شما را عادت میدهد که در حالت گارد باقی بمانید تا اینکه به طور مطلق مطمئن شوید که همه چیز امن است.
درسی که ذانشین به ما میدهد، مانند سایر دروس کاراته، میتواند در جنبههای دیگر زندگی نیز مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از افراد، هنگامی که قرار است کاری را انجام دهند و قصد تکامل بخشیدن به آن کار را دارند، دچار شتابزدگی شده و از بعضی ریزهکاریها و جزئیات که در پایان کار نقش مهم دارند غافل شوند. در چنین حالتی، هنگام تمیز کردن یک اتاق، ممکن است مقداری از کثیفی در گوشهای از اتاق باقی بماند و یا اشتباهی در هنگام نوشتن یک نامه یا مقاله به وجود آید. غفلت از جزئیات میتواند تمام تلاشی را که برای انجام کاری بکار بردهایم، از بنیاد ویران کند.
در فرهنگ آسیا و هم غرب، انجام کاری هنگامی ارزش دارد که به خوبی و به درستی انجام شود. متأسفانه، طبیعت بشر طوری است که هنگامی که تمایل زیاد به انجام و تکمیل کاری دارد، گرایش پیدا میکند به غفلت کردن جزئیات. کاراته، ذانشین را به عنوان تمرینی عالی مطرح میکند که این عادت را در شخص به وجود میآورد که هیچگاه حواس خود را با هدفی که میخواهد به آن برسد پرت نکند، به جزئیات توجه کافی داشته باشد.